Waarom burgerschapsonderwijs? Wiens burgerschap?

 Sinds 2006 zijn scholen in Nederland verplicht burgerschapsonderwijs aan te bieden. Met een extra wet werd die opdracht in 2021 nog eens aangescherpt. In deze bijdrage probeert Roel Kuiper de achtergronden bloot te leggen van deze politieke en maatschappelijke aandacht voor burgerschap. Vanwaar burgerschapsonderwijs? Over wiens of welk burgerschap hebben we het? De eerste vraag beantwoordt hij vanuit het perspectief van de overheid, de tweede vanuit het perspectief van de (christelijke) school. Van herwaardering van burgerschap naar burgerschapsonderwijs Wie het in de Nederlandse samenleving wil opnemen voor burgerschap, burgerlijk fatsoen of burgermoraal moet tegen heel wat historisch dédain optornen. Het Van Dale Woordenboek der Nederlandse Taal verbindt het woord ‘burgerlijk’ nog altijd met woorden als ‘benepen’ en ‘bekrompen’. Sinds het

Verder lezen?
De verdere inhoud van dit artikel of deze pagina is voorbehouden aan onze abonnees (u kunt hier inloggen).
Bent u nog geen abonnee, vraagt u dan een proefnummer aan, of registreert u zich direct online voor een abonnement.