Een paar maanden geleden heb ik me gemeld bij de voedselbank, gelukkig niet noodgedwongen, maar als vrijwilliger. Een deel van de tijd sta ik daar bij de lopende band om levensmiddelen in plastic tassen te stoppen, en meteen gaat de tijd net zo traag als toen ik als jongerling in de vakantie geld verdiende met lopendebandwerk. Dat levert mij een onverwachte en ongelukkige herinnering op aan geestdodend werk dat een slopende band met de tijd geeft. Een man vertelde onlangs in de krant dat hij het heerlijk vindt om aan de lopende band te werken, omdat de puur fysieke arbeid zijn brein vrijlaat om na te denken over de uitvindingen waaraan hij in de weekenden werkt. Deze gezegende geestesgesteldheid lijkt me wel wat. Maar vooralsnog wacht ik op de uitvinding die alle menselijk lopendebandwerk de wereld uithelpt. En sinds die tijd doe ik het liefst dingen waarbij de tijd juist te snel lijkt te gaan.
Thuis over de tijd nadenkend ontlok ik mijn ervaring een aantal conclusies en vragen, zoals:
- De snelheid waarmee de tijd voorbijgaat is een criterium voor het werk dat ik doe.
- Waarom is er in de theologie wel een afzonderlijke tijdsleer (de eschatologie), maar niet in de filosofie?
- Als tijd de vierde dimensie is van de ruimte (naast hoogte, lengte, breedte), wat is dan de vierde dimensie van de tijd (naast verleden, heden, toekomst)?
- Het is wellicht overdreven de mens te definiëren in tijdtermen (denk bijvoorbeeld aan Heideggers ‘Wij zijn de tijd’), maar je zou mensen wel kunnen sorteren op basis van hun tijdvoorkeur (mensen die vooral in het verleden, vooral in het heden of vooral in de toekomst leven, zo doende, in de categorieën van Augustinus, door hun geheugen, hun aandacht of hun verwachting).
- Vormen films waarin de held dezelfde dag steeds weer moet overdoen (zoals in Groundhog day, Before I fall en Edge of Tomorrow) een pleidooi voor een cyclische of juist een lineaire tijdsopvatting?
- ‘Timing’ vind ik een mooie vertaling voor ‘kairos’. Nu moet ik nog een mooie vertaling vinden voor ‘timing’.
Verder lezen?
De verdere inhoud van dit artikel of deze pagina is voorbehouden aan onze abonnees (u kunt hier inloggen).
Bent u nog geen abonnee, vraagt u dan een proefnummer aan, of registreert u zich direct online voor een abonnement.