Rijk van genade: Een perspectief op persoonsvorming in het onderwijs

Alle onderwijs is gericht op vorming van leerlingen. Maar wat is dat eigenlijk, vorming? Roel Kuiper onderscheidt in dit artikel vier betekenissen van vorming. De meeste nadruk legt hij daarbij op de vierde en meest fundamentele betekenis, namelijk dat vorming gebeurt door nieuwe betekenissen te ontvangen. Zo bezien is leren een vorm van genade: een open en nooit eindigend proces waar je wel gedisciplineerd aan kunt werken, maar dat niet te beheersen is. Wie over onderwijsongeluk iets wil lezen, neme de roman van Lucas Zandbergen ter hand, die veelzeggend De rendementsdenker heet. Zandbergen beschrijft hoe een veelbelovende docent vastloopt op zijn eerste school. De oorzaak van zijn mislukking is een blind en gebureaucratiseerd onderwijssysteem waarin het management regeert. Niet de

Verder lezen?
De verdere inhoud van dit artikel of deze pagina is voorbehouden aan onze abonnees (u kunt hier inloggen).
Bent u nog geen abonnee, vraagt u dan een proefnummer aan, of registreert u zich direct online voor een abonnement.