Iemand op diens mens-zijn wijzen: Over het gesprek tussen pedagogiek en theologie

In deze bijdrage laat Gert Biesta zien wat de pedagogiek op tafel heeft te leggen in het gesprek met de theologie. Hij laat zien dat in de moderne pedagogiek het thema van de menselijke vrijheid centraal staat. Het meest fundamentele pedagogische ‘gebaar’ is daarom iemand op diens vrijheid wijzen, en daarmee op de mogelijkheid van mens-zijn dat in die vrijheid besloten ligt. In het gesprek tussen pedagogiek en theologie kan de theologie vooral helpen de pedagogiek vrij te houden van oneigenlijke interventies die het pedagogische steeds weer uit de praktijk van opvoeding en onderwijs neigen weg te drukken. Reisgenoten van praktijken Deze tekst heeft zijn aanleiding in het verschijnen van de bundel Mens worden. Over de relatie tussen theologie en

Verder lezen?
De verdere inhoud van dit artikel of deze pagina is voorbehouden aan onze abonnees (u kunt hier inloggen).
Bent u nog geen abonnee, vraagt u dan een proefnummer aan, of registreert u zich direct online voor een abonnement.