Verder lezen?
De verdere inhoud van dit artikel of deze pagina is voorbehouden aan onze abonnees (u kunt hier inloggen).
Bent u nog geen abonnee, vraagt u dan een proefnummer aan, of registreert u zich direct online voor een abonnement.
Hannah Arendt en Burgerschapsvorming in het Binnenveld
In een gepolariseerde samenleving is de burgerschapsopdracht bedoeld om wederzijds begrip te bevorderen. Aan de hand van Hannah Arendts werk over vorming en onderwijs en lesmateriaal over het Binnenveld—een microkosmos van de ruimtelijke dilemma’s en tegenovergestelde belangen waar Nederland mee worstelt—geeft Hanke de Vries-van den Ende duiding aan hoe burgerschap vormgegeven kan worden te midden van een politiek en sociaal krachtenveld. Burgerschapsopdracht In de Wet op het Primair Onderwijs (WPO) en de Wet op het Voortgezet Onderwijs (WVO) is burgerschapsvorming, samen met het ontwikkelen van taal- en rekenvaardigheden, aangemerkt als kerndoel van het onderwijs. Scholen hebben de taak leerlingen op te leiden tot actieve en betrokken burgers die hun weg vinden in een complexe samenleving. De burgerschapsopdracht bestaat uit verschillende