Verder lezen?
De verdere inhoud van dit artikel of deze pagina is voorbehouden aan onze abonnees (u kunt hier inloggen).
Bent u nog geen abonnee, vraagt u dan een proefnummer aan, of registreert u zich direct online voor een abonnement.
Geschiedwetenschap en christelijk geloof, een dieptepeiling
Wat maakt kennis van gebeurtenissen uit het verleden tot wetenschappelijke historische kennis? Wat zijn de criteria daarvoor? Guus Labooy gaat in op twee controversiële maar zeer belangrijke vragen voor de geschiedwetenschap. Als eerste: is het vereist om af te zien van Gods handelen in de geschiedenis? Moet de historische wetenschap Gods handelen ‘buiten haakjes zetten’? En ten tweede: vereist het wetenschappelijke karakter van historische kennis een heel hoge graad van zekerheid? Hoort naturalisme intrinsiek bij geschiedwetenschap? Toen ik net tot geloof was gekomen nam ik aan dat de Babylonische ballingschap en de terugkeer niet werkelijk door Gods leiding tot stand waren gekomen. Het was voor mij vanuit mijn seculiere achtergrond vanzelfsprekend dat God niet handelt in de geschiedenis. Ik nam