Leren van het verleden

Voor het kwaad, van bijvoorbeeld de wreedheid van het nazisme, zijn geen bevredigende verklaringen. De geschiedenis houdt haar geheimen vast. Dat maakt het volgens Jan Hoogland moeilijk om van de geschiedenis te leren.

 

De laatste jaren ben ik zeer geïnteresseerd geraakt in de geschiedenis van en rond de Tweede Wereldoorlog. Aanleiding daartoe is een van mijn guilty pleasures, de Duitse componist Richard Wagner, of meer, de uit deze componist voortgekomen familie. Een paar jaar geleden kreeg ik op mijn verjaardag het boek vanJonathan Carr, De Wagnerclan (2007), over de geschiedenis van de familie van de componist. Die familie is daarom zo interessant, omdat Wagner tijdens zijn leven de beschikking kreeg over een eigen theater, het Festspielhaus, in de Beierse stad Bayreuth. Na eindeloos zeuren en slijmen kreeg Wagner keizer Ludwig II van Beieren zo ver dat die een theater voor hem bouwde. Het liefst had Wagner gezien dat dit operagebouw in München zou verrijzen, maar dat plan ging niet door vanwege de weerstand van de vijanden van Wagner in de toenmalige regering. Uiteindelijk koos de keizer voor het minder controversiële provinciestadje Bayreuth. Daar werd een theater gebouwd waarin uitsluitend Wagner-opera’s werden gespeeld. Dat gebeurt ook nu nog tijdens de jaarlijks terugkerende Festwochen in juli en augustus. Ook nu nog

Verder lezen?
De verdere inhoud van dit artikel of deze pagina is voorbehouden aan onze abonnees (u kunt hier inloggen).
Bent u nog geen abonnee, vraagt u dan een proefnummer aan, of registreert u zich direct online voor een abonnement.