Sophie
Sophie Sophie


Vraag nu een
GRATIS
proefnummer aan!

Vraag nu een gratis proefnummer aan!
Missie
Soφie is een uitgave van de Stichting voor Christelijke Filosofie. Zij biedt een intellectuele uitdaging door kritisch na te denken over actuele onderwerpen, geïnspireerd door de christelijke traditie.

Redactie
ing. P. de Boer
dhr. A. Deddens
mevr. drs. E.J. van Dijk
mevr. drs. M. Doornenbal
mevr. drs. R. Ebbers-van Aalst
dr. J. Ester
drs. I.D. Haarsma
prof. dr. J. Hoogland
dhr. A. Janse
dr. ir. R.A. Jongeneel
mevr. drs. D.G. Rots
dr. P.H. Vos
dr. K. van der Zwaag

Juni 2015



De getergde berg en een boos klimaat PDF Print Email
Written by   
Read more...
 
Jacques Ellul PDF Print Email
Written by   

‘Ik ben een marxist’ zei de christelijke cultuurcriticus Jacques Ellul, maar ook: ‘Een christen kan geen marxist zijn.’ Hij beschreef hoe onze samenleving met een noodgang nergens heen gaat, technische middelen zijn het doel geworden. De Techniek is autonoom. Frank Mulder geeft een inleiding op zijn werk.

 
Techniek en economie in de analyse van Ellul PDF Print Email
Written by   

De technische samenleving heeft de economische samenleving overgenomen, volgens Ellul. Wat zijn de beslissende stappen in die ontwikkeling? Roelf Haan geeft een overzicht.

 
De Sophietjes deden het goed! (3) PDF Print Email
Written by   
Read more...
 
Jacques Ellul en de tegenbeweging van Karl Barth PDF Print Email
Written by   

Toen hij christen werd, liet Ellul zich door Calvijn inspireren. Later bleek hij meer te hebben aan Karl Barth, die wilde afrekenen met alle natuurlijke theologie. We kunnen God niet voor ons eigen karretje spannen, en dat gebeurt voortdurend met als dieptepunt de Eerste Wereldoorlog. Matthijs Langeraar verklaart de herwaardering en relevantie van Ellul en Barth.

 
De vraag van Soφie: Wat is de waarde van tradities? PDF Print Email
Written by   

In Bunschoten-Spakenburg geldt Sophia de Graaf als ‘een vreemde’, of zoals ze daar zeggen, ‘een buute nolletje’, naar de herberg aan de rand van het dorp. Haar latere man viste haar op in Culemborg met ‘gratis paling’. Sophia hapte en werd opgenomen in de Spakenburgse dorpsgemeenschap. De traditie ervaart ze als een warm bad. Afgezien van haar ‘gebroken Spakenburgs’ is ze volledig geïntegreerd.

Read more...
 
Ellul na de 'empirical turn' PDF Print Email
Written by   

Aan de hand van de acht kenmerken van techniek die Jacques Ellul heeft geformuleerd, gaat Marc de Vries na of Elluls kritiek standhoudt.

 
Zelfbediening? PDF Print Email
Written by   
Read more...
 
Van vechtscheiding naar vechthuwelijk PDF Print Email
Written by   

Het lijkt er soms op dat onze samenleving vrijheid hoger waardeert dan trouw. Volgens die opvatting is het realistisch om te rekenen met de eindigheid van relaties. Maar is het niet beter om mensen te leren omgaan met de weerbarstigheden van relaties? Een pleidooi voor realistische romantiek.

Read more...
 
Jacques Ellul en Herman Dooyeweerd PDF Print Email
Written by   

De antirevolutionair Dooyeweerd en de revolutionair Ellul waren beiden vernieuwers van het christelijke denken van de twintigste eeuw. Roelf Haan maakt een vergelijking.

 
Amsterdam en Lima moeten meer samen doen! PDF Print Email
Written by   

De slimme filosofen uit Amsterdam moeten meer samenwerken met de bevrijdingstheologen uit Lima. Het gaat niet alleen om ontsluiting, maar ook om bevrijding. Dat stelde Nicholas Wolterstorff al jaren geleden in zijn Kuyperlezingen. We hebben in Nederland iets gemist! Voor Jan Huijgen is Ellul daarom mede een belangrijke inspirator. Iemand die de weg wijst uit de vastgelopen technische cultuur door te putten uit de Bron van het leven zelf.

 
Het kwaad verklaren: een onmogelijkheid? PDF Print Email
Written by   

In dit artikel bestrijdt ds. Bert van Veluw de stelling van Gertram Schaeffer dat het onmogelijk is om het kwaad te verklaren. Elke poging daartoe zou zin verlenen aan het kwaad. Volgens Van Veluw heeft het kwaad geen grond.

 
Denken versus de obscene cultuur PDF Print Email
Written by   

In onze beeldcultuur bepalen (obscene) beelden ons denken. Ons denken raakt erdoor afgestompt. Er is steeds minder ruimte om echt te denken. Obscene beelden verwijzen nergens meer naar.

 
De Sophietjes deden het goed! (4) PDF Print Email
Written by   
Read more...
 
Johan van der Hoeven (1932-2015) PDF Print Email
Written by   

Op 29 april overleed Johan van der Hoeven. Op 6 december 1932 in Rotterdam geboren, promoveerde hij in 1963 aan de Leidse universiteit op Kritische ondervraging van de fenomenologische rede. Nog in hetzelfde jaar volgde de benoeming tot lector in de geschiedenis van de moderne filosofie aan de juist opgerichte Centrale Interfaculteit.

 
De terugvind-theologie van Wolter Huttinga PDF Print Email
Written by   

Eind 2014 verdedigde Wolter Huttinga zijn proefschrift Participation and Communicability. Herman Bavinck and John Milbank on the Relation between God and the World aan de Theologische Universiteit in Kampen. Daarmee heeft hij zich in het schootsveld gewaagd tussen ten minste twee linies. Aan de ene kant de beweging rond de Britse theoloog John Milbank (1952), de Radical Orthodoxy, en aan de andere kant de (neo)calvinisten.

 
De romantiek van het realisme PDF Print Email
Written by   

<vervolg van pagina 27>

Mensen moeten zich in een samenleving van toenemende gelijkheid steeds meer bekwamen in de kunst van het vreedzaam vechten, stellen Hans Achterhuis en Nico Koning in De kunst van het vreedzaam vechten. Dat dit ook voor (huwelijks)relaties geldt, wordt duidelijk uit een ander lijvig boek dat recent verschenen is: Alles over liefde en relatiekwaliteit – Wat is het geheim van paren met een goede relatie? (2014) van Gert Jan Kloens en Grethe van Duijn.

Read more...
 


Sophie